Kurs podstawowy Ocena i terapia pacjentów dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi – Koncepcja Bobath obejmuje 110 godzin zegarowych nauczania i składa się z 15 dni szkolenia, podzielonych na 3 spotkania po 5 dni.
Założenia metody zostały opracowane przez Bertę i Karela Bobath, którzy pierwotnie stworzyli techniki do pracy z dziećmi z porażeniem mózgowym. Dopiero po kilku latach ciągłego doskonalenia i rozwoju metody stwierdzono, że po pewnych modyfikacjach może być ona przydatna w terapii dorosłych Pacjentów z neurogennymi zaburzeniami ruchu i napięcia mięśniowego. Szczególny nacisk położony jest na normalizację napięcia mięśniowego odpowiadającego za prawidłową postawę i wzorzec ruchu poprzez hamowanie reakcji nieprawidłowych.
Twórcy metody zwrócili uwagę na fakt, że najlepsze efekty terapeutyczne osiąga się włączając terapię w jak najkrótszym okresie czasu po uszkodzeniu układu nerwowego. Podejmowanie kompleksowych działań, obejmujących czynności fizjoterapeutyczne, lekarskie i pielęgniarskie, już podczas pobytu Pacjenta na OIOM w znamienny sposób poprawia rokowanie co do regresji następstw uszkodzenia. Wg koncepcji Bobath do zespołu terapeutycznego należy jak najszybciej włączyć rodzinę Pacjenta, logopedę, psychologa i ergoterapeutę. Dopiero tak skonstruowana 24-godzinna opieka pozwala na prowadzenie efektywnej terapii.
Od roku 1984 szkoleniem instruktorów i ustalaniem wytycznych do prowadzenia edukacji zajmuje się International Bobath Instructors Training Association (IBITA).
Kurs przeznaczony dla fizjoterapeutów i lekarzy pracujących z Pacjentami po uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego (naczyniowych, urazowych) lub z przewlekłymi schorzeniami neurologicznymi m.in. z kręgu chorób demielinizacyjnych (SM), chorób ruchu (ch. Parkinsona). Kurs ma w znacznej mierze charakter praktyczny i kończy się egzaminem uwierzytelnionym międzynarodowym dyplomem terapeuty Bobath. Nabyte umiejętności pozwalają na samodzielne zaplanowanie, przeprowadzenie i skontrolowanie pracy z Pacjentem z zachowaniem tak ważnej w terapii neurologicznej indywidualizacji postępowania.
Czego nauczy się uczestnik kursu?
Po ukończeniu kursu uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu oceny i terapii pacjentów
dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi. W szczególności zaś zapoznać się z Modelem Praktyki Klinicznej Bobath (MBCP), zagadnieniami Kontroli Posturalnej i Stabilności
Centralnej, Nauczania Motorycznego, APA. Teoretycznymi oraz praktycznymi podstawami związanymi z dysfunkcjami chodu, barku, ręki jako organu sensomotorycznego. W czasie
zajęć praktycznych dostarczane są umiejętności torowania manualnego dotyczące stania,
siadu, leżenia i transferów z tych pozycji oraz chodu, funkcji kg i dłoni, chodzenia po schodach i aktywności na macie.
Z czego składa się kurs?
Kurs składa się z 5 części:
- wykładów teoretycznych
- pokazów praktycznych
- demonstracji pracy z pacjentem, warsztatów,
- sesji pracy uczestników z pacjentami,
- części zaliczeniowej w formie testu, prezentacji pracy z pacjentem lub plakatu. Forma
jest wybierana przez Instruktora.
Prowadząca kurs
Kurs prowadzi:
mgr Aleksandra Kucińska– magister fizjoterapii, specjalista z dziedziny fizjoterapii, od ponad 20 lat zawodowo związana z GCR Repty, do 2019 Koordynator zespołu fizjoterapeutycznego oddziału Neurologii, obecnie Koordynator Ośrodka Rehabilitacji Leczniczej dla osób dorosłych w stanie śpiączki. 11 lat doświadczenia nauczania akademickiego na wydziale Fizjoterapii przy AWF Katowice, z koncepcją Bobath związana od 2014 jako uczestnik kursu podstawowego następnie kursów rozwijających i asystenckich. Tłumaczyła szkolenia podstawowe jak i rozwijające, a w 2023 uzyskała tytuł międzynarodowego Instruktora Koncepcji Bobath. Posiada również między innymi certyfikaty terapeuty PNF (2019), drenażu limfatycznego (2013) oraz terapii manualnej Koncepcji Kaltenborn- Evjenth (2006). Od wielu lat zdobywa doświadczenie w pracy z pacjentami po udarze mózgu, urazach czaszkowo- mózgowych, guzami mózgu, SM, pacjentami w stanie śpiączki oraz pacjentami po urazach rdzenia kręgowego, szczególne zainteresowanie pracą z pacjentem w fazie ostrej i podostrej.
Program kursu
Dzień 1
08.30-9.30 Powitanie, informacje dotyczące kursu
9.30-10.30 Neurofizjologia 1: Koncepcja Bobath: Historia i stan obecny (teoria)
10.30-11.00 Przerwa
11.00- 12.15 Pomysły na torowanie i ruch: postawa, BOS, KP (praktyka)
12.15- 13.30 ICF- Model Praktyki klinicznej Bobath (MBCP) (teoria)
13.30-14.30 Lunch
14.30-15.30 Demonstracja pacjenta A: Ocena
15.30-16.00 Dyskusja i refleksje na temat demonstracji (MBCP)
16.00- 16.30 Przerwa
16.30- 17.30 Pomysły na torowanie i ruch: postawa, BOS, KP (praktyka)
Dzień 2
08.30-9.30 Neurofizjologia 2: Komunikacja w obrębie CUN (teoria)
9.30-10.30 Ruch wydajny (praktyka)
10.30-11.00 Przerwa
11.00- 12.30 Kontrola Posturalna i stabilność centralna (teoria)
12.30-13.30 Równowaga w staniu- KP ustawienie (praktyka)
13.30-14.30 Lunch
14.30-16.00 Demonstracja pacjenta B
16.00- 16.30 Przerwa
16.30- 17.30 Równowaga w staniu- KP ustawienie (praktyka)
Dzień 3
08.30-10,00 Neurofizjologia 3: Układ czuciowy (teoria)
10,00-10.30 Stanie do siadu (praktyka)
10.30-11.00 Przerwa
11,00-12.00 Stanie do siadu, Siad- przodo/tyło-pochylenie miednicy (praktyka)
12.00-13.30 Demonstracja pacjenta C
13.30-14.30 Lunch
14.30-16.00 Terapia z Pacjentami
16.00-16.30 Przerwa
16.30-17.30 Siad- przodo/tyło-pochylenie miednicy – Podstawa dla ruchów selektywnych KG(praktyka)
Dzień 4
08.30-10.00 Neurofizjologia 4: Integracja w obrębie CUN (teoria)
10.00-10.30 Siad do leżenia – pochylenie boczne (praktyka)
10.30-11.00 Przerwa
11.00- 12.00 Selektywna aktywność kolana/biodra/miednicy w leżeniu (praktyka)
12.00-13.30 Demonstracja pacjenta D
13.30-14.30 Lunch
14.30-16.00 Terapia z Pacjentami
16.00- 16.30 Przerwa
16.30-17.30 Selektywna aktywność kolana/biodra/miednicy w leżeniu (praktyka)
Dzień 5
08.30-10.00 Neurofizjologia 5: Układ zstępujący (teoria)
10.00-10.30 Stabilność centralna w relacji z KG w leżeniu (praktyka)
10.30-11.00 Przerwa
11.00- 12.00 KG w leżeniu i przejściu z leżenia do siadu (praktyka)
12.00-13.30 Demonstracja pacjenta E
13.30-14.30 Lunch
14.30-16.00 Terapia z Pacjentami
Dzień 6
8.30 – 10.00 Bark, APA w relacji do sięgania i chwytania (Teoria)
10.00 – 11.00 Przygotowanie barku w leżeniu (Praktyka)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Przygotowanie barku w siadzie (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 Sięganie i chwytanie (Praktyka)
Dzień 7
8.30 – 10.00 Mięsień (Teoria)
10.00 – 11.00 Sięganie i chwytanie a ograniczenie tułowia (Praktyka)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Torowanie sięgania w siadzie (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 podsumowanie KG (Praktyka)
Dzień 8
8.30 – 10.00 Uszkodzenie GNR (Teoria)
10.00 – 11.00 Aktywacja stopy w siadzie (Praktyka)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Przejście z siadu do stania (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 Podsumowanie aktywności KD i tułowia w siadzie do stania (Praktyka)
Dzień 9
8.30 – 10.00 Plastyczność (Teoria)
10.00 – 11.00 Stanie na jednej nodze (Praktyka)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Krok w tył (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 Faza ostra (Praktyka)
Dzień 10
8.30 -10.00 Faza ostra
10.00 – 11.00 Podsumowanie tygodnia
11.00 – 11.30 Lunch
11.30 -13.00 Terapia pacjentów
13.00 -13.30 Zakończenie
Dzień 11
8.30 – 10.00 Lokmocja (Teoria)
10.00 – 11.00 Torowanie chodu – przygotowanie(Praktyka)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Torowanie chodu (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 Case Reports
Dzień 12
8.30 – 11.00 Nauczanie motoryczne i deficyty neuropsychologiczne (Teoria)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Krok w tył (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 Case Reports
Dzień 13
8.30 – 10.00 Pusher (Teoria)
10.00 – 11.00 Pusher pomysły na terapię(Praktyka)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Podsumowanie Lokomocji (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 Case Reports
Dzień 14
8.30 – 10.00 Dłoń (Teoria)
10.00 – 11.00 Stymulacja zręczności (Praktyka)
11.00 – 11.30 Przerwa
11.30 – 13.30 Stymulacja zręczności (Praktyka)
13.30 – 14.30 Lunch
14.30 – 16.00 Terapia pacjentów
16.00 – 16.15 Przerwa
16.15- 17.30 Case Reports
Dzień 15
8.30 -10.00 Praca na macie, w grupach
10.00 – 11.00 Podsumowanie tygodnia
11.00 – 11.30 Lunch
11.30 -13.00 Terapia pacjentów
13.00 -13.30 Zakończenie
Ubiegaj się o dotację na to szkolenie
Przypominamy o możliwościach pozyskania wsparcia na to i wszystkie nasze szkolenia. Ten kurs znajdziesz w Bazie Usług Rozwojowych, gdzie mikro, mały przedsiębiorca a także pracownik może otrzymać nawet 80% dofinansowania dla siebie i swoich pracowników.
Link do usługi: https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/wyszukiwarka/uslugi/podglad?id=2827656
Jeśli jesteś pracodawcą lub pracownikiem możesz starać się nawet o 100% dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego przez odpowiedni Urząd Pracy.
!!! Pamiętaj, by poza ubieganiem się o dotacje równolegle zapisać się na szkolenie przez naszą stronę. To konieczne, abyś miał zapewnione miejsce na kursie i żebyśmy mogli niezwłocznie poinformować Cię o losach kursu – np. zmianie terminu.
Zgłoszenie na kurs
O zakwalifikowaniu na kurs decyduje przesłanie następujących dokumentów:
- Formularza zgłoszeniowego dostępny w okienku poniżej
- Kopii wpłaty zaliczki w wysokości 300 zł na poniższy rachunek bankowy:
Dane do przelewu:
Fizjoactiv ul. Krochmalna 3 20-401 Lublin
Alior Bank nr konta 22 2490 0005 0000 4500 9105 5725
Tytuł przelewu: Imię i nazwisko kursanta, nazwa i termin kursu.
(Prześlij w ciągu maksymalnie 10 dni od dokonania zgłoszenia)
Czas wypełnienia formularza będzie decydował o kolejności na liście uczestników kursu.
Przesłania formularza rezerwuje Ci miejsce na kursie na 10 dni, pełnego zgłoszenia na kurs wymaga przesłanie zaliczki i kopi dyplomu (w przypadku, gdy kurs tego wymaga)
Uprzejmie informujemy, że wszystkie informacje dotyczące kursów będą Państwo otrzymywać drogą elektroniczną na podane adresy e-mailowe. W związku z powyższym prosimy o uaktualnienie adresów e-mailowych i ich poprawne zapisywanie przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego na kurs.
Informujemy, że przesłanie formularza zgłoszeniowego jest równoznaczne z udzieleniem przez kursanta zgody na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych do celów niezbędnych do realizacji usług szkoleniowych przez firmy:
Karol Sitarz FIZJOACTIV
ul. Krochmalna 3
20-401 Lublin
nip 9191687170
Martyna Mazurek-Sitarz FIZJOACTIV
ul. Krochmalna 3
20-401 Lublin
nip 7162676079
Administratorzy danych przetwarzają dane do celów organizacji usług szkoleniowych.
Dane są chronione zgodnie z ustawą o Ochronie Danych Osobowych /Dz.U.Nr 133/97 poz 883/. (więcej w menu na samym dole strony)
Przesłanie zgłoszenia na kurs jest również równoznaczne z zapoznaniem się i akceptacją regulaminu organizacji kursów FIZJOACTIV (dostępny w menu na samym dole strony)
Coś poszło nie tak? Zadzwoń pomożemy Ci z zapisem na szkolenie.
Prowadzący:

mgr Aleksandra Kucińska
Szczegóły kursu
Temat | IBITA BOBATH dla dorosłych – Ocena i terapia pacjentów dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi – kurs podstawowy |
---|---|
Cena | 8 500 zł |
Miejsce | Lublin, ul. Krochmalna 3 |
Termin | I cz. 09-13.03.2026 II cz 10-14.04.2026 III cz 15-19.06.2026 |
Czas trwania | 3 x 5 dni |
Kto bierze udział w kursie:
- Kurs przeznaczony dla fizjoterapeutów i lekarzy pracujących z Pacjentami po uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego (naczyniowych, urazowych) lub z przewlekłymi schorzeniami neurologicznymi
Dodatkowe informacje:
- Certyfikat kursu otrzymają osoby, które z powodzeniem zakończą cały kurs. Osoby, które z
różnych przyczyn nie są obecne powyżej 1 dnia (8 godzin) nie uzyskają w danym terminie
Certyfikatu.